1

Tips & Hulpmiddelen bij Osteoporose

osteoporoseWanneer men last heeft van osteoporose lijdt men aan botontkalking. Botten hebben calcium nodig om sterk te blijven en wanneer men last heeft van osteoporose worden de botten erg broos, calcium en andere mineralen worden dan verloren. Door de osteoporose kan men gemakkelijker botten breken of te maken krijgen met één of meerdere ingezakte ruggenwervels. Het is zeker niet iets wat enkel bij ouderen voorkomt maar dit kan ook jonge mensen treffen. Een goede aanpak, zoals de D3-aanpak, kan zorgen dat de klachten worden verminderd.

Veel mensen die te maken hebben met artrose kunnen hulpmiddelen goed gebruiken om ondersteuning te hebben in de dagelijkse activiteiten. Hulpmiddelen zorgen ervoor dat bepaalde functies die verloren zijn worden opgevangen. Maar daarnaast kan een hulpmiddel er ook voor zorgen dat men langer zelfstandig kan blijven. Voor mensen met osteoporose kunnen de volgende twee vormen van hulpmiddelen een uitkomst bieden.

Lichaamsbeweging en osteoporose

Uiteraard is lichaamsbeweging voor iedereen gezond. Door de klachten van osteoporose kan het een hele opgave worden om voldoende beweging te krijgen gedurende de dag. Toch zorgt regelmatig bewegen voor sterkere botten. Geadviseerd wordt dan ook om per dag minimaal 30 minuten te bewegen. Er zijn verschillende loophulpmiddelen die gebruikt kunnen worden, denk aan wandelstokken, krukken en krukken met meerdere poten. Laat je in ieder geval altijd adviseren door een specialist. Naast de loophulpmiddelen welke je met één hand kunt bedienen heb je ook nog andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan loopfietsen, rollators of looptafels.

Veiligheid

Wanneer je te maken hebt met osteoporose kan het zijn dat je naast de behandeling diverse leefregels hebt die je in acht wilt nemen. Belangrijk is ook om je leven wat makkelijker te maken, ook met osteoporose. Zo kun je zowel binnenshuis als buitenshuis diverse aanpassingen maken. Denk bijvoorbeeld aan de simpele zaken zoals het dragen van goede schoenen, een goede verlichting en het gebruiken van anti-slip matjes. Daarnaast zijn er ook diverse hulpmiddelen die verkrijgbaar zijn voor veiligheid en valpreventie, zoals heupbeschermers.

Veiligheid buitenshuis

Buitenshuis ben je vaak toch wat minder in staat om risicofactoren te vermijden, toch kunnen bepaalde aanpassingen al zorgen voor wat meer veiligheid. Daarom de volgende tips:

  • Vraag eens wat vaker om hulp aan mensen, zij kunnen je bijvoorbeeld ondersteunen bij een vervelende stoeprand of wanneer je niet zo snel meer bent met oversteken.
  • Neem de tijd om na te gaan hoe je het beste kunt lopen om te komen op de plaats van bestemming.
  • Voorkom haast en vertrek op tijd. Op die manier kun je wat meer de tijd nemen om lastige hindernissen te nemen.
  • Zorg dat je op een rustig tijdstip boodschappen gaat doen. Het kan nogal eens druk zijn in de supermarkten wat voor chaos kan zorgen.
  • Een roltrap kan gevaarlijk zijn, pak liever de lift of de trap wanneer dit mogelijk is.

1 Reactie

  1. Lichaamsbeweging is zo belangrijk! Ik loop zelf elke dag drie kwartier een rondje in het dorp. Heerlijk. Zowel verfrissend als inmiddels een sociale gelegenheid. Je komt iedereen tegen en je bent ook nog eens gezond bezig. Ik had vooral heel veel pijn in mijn gewrichten en op aanraden van mijn dochter, die hier veel over gelezen had, ben ik gaan wandelen. De pijn verminderde aanzienlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.