5

Hoe voorkom ik kniepijn tijdens het slapen?

nachtelijke kniepijn behandelen

Nachtelijke kniepijn is een vervelend en veel voorkomend probleem. Zeurende pijn ‘s nachts in de knie kan u wakker houden, uw slaap verstoren en dus nog grotere gezondheidsproblemen veroorzaken. Maar waardoor ontstaat het en belangrijker hoe voorkomt of behandelt u het? In dit artikel zetten wij de drie meest voorkomende oorzaken op een rij en de daarbij behorende behandelingen.

Artikel Inhoud

Jicht kniepijn

Jicht is een veel voorkomende oorzaak van kniepijn. Uit onderzoek blijk dat de kans op een jichtaanval gedurende de nacht 2.4 keer groter is dan gedurende de dag. Een opeenhoping van urinezuur veroorzaakt kristallen in het kniegewricht en leidt tot roodheid, warmte, pijn en zwelling.

Door jicht kunnen mensen ook meer kans hebben op artrose. In de volgende paragraaf zetten wij de oorzaak en behandeling van kniepijn door artrose in de nacht uiteen.

Jicht kniepijn Voorkomen

Welke medicijnen kunnen u helpen om kniepijn tijdens het slapen te voorkomen? Bij jicht kunt u verschillende medicijnen voorgeschreven krijgen. Vaak wordt allopurinol voorgeschreven, maar er zijn ook andere medicijnen tegen jicht.

Volg altijd het advies van uw arts op. Het is belangrijk om de voorgeschreven medicijnen te gebruiken zoals uw arts adviseert.

Artrose en Artritis kniepijn

Artrose (OA) en Artritis (RA) zijn twee veel voorkomende oorzaken van gewrichtspijn. Het kniegewricht heeft drie botten die samenkomen: het dijbeen, scheenbeen en de knieschijf. Tussen deze botten bevinden zich stukjes kraakbeen, die fungeren als kussens, waardoor de botten elkaar niet kunnen raken. Artrose treedt op wanneer het kraakbeen afbreekt, meestal door ouderdom of slijtage. Zonder het kraakbeen wrijven botten tegen elkaar, wat pijn en zwelling veroorzaakt. Uit onderzoek blijkt dat naar mate de ernst van artrose toeneemt, de nachtelijke pijn ook gestaag toeneemt.

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte waarbij er ontstekingen in de gewrichten en vaak ook in uw slijmbeurzen en pezen ontstaan. De ontsteking veroorzaakt schade aan het kraakbeen.

Tips om de nacht door te slapen

Onderstaand vindt u enkele tips die u kunt toepassen om kniepijn bij artrose en artritis te voorkomen of te verminderen. Zodat u de volgende dag weer uitgerust kan beginnen.

kniekussen slapen kniepijn

Probeer een speciaal ontworpen kussen tussen uw knieën te leggen als u op de zij slaapt. Zodat de gevoelige gewrichten niet op elkaar drukken. Of een kussen onder uw knieën als u op de rug slaapt, om een ​​comfortabele slaaphouding te vinden. Zorg ook voor een goede, ondersteunende matras.

ergonomisch kniekussen kopen

Artritis kan het moeilijk maken om in of uit bed te komen of om in een comfortabele slaaphouding te komen. U kunt dan satijnen lakens of pyjama’s proberen. Ze zijn glad en verminderen wrijving. Waardoor gewrichten minder belast worden. Ze maken het ook gemakkelijker om subtiele aanpassingen in uw slaaphouding aan te brengen.

Volgens de Arthritis Foundation, werkt ook het nemen van warm bad positief:

  • vermindert de zwaartekracht en dus druk op de knieën en benen
  • verbetert de bloedsomloop
  • vermindert zwelling en ontsteking

Ook blijven de positieve effecten van een warm bad een periode na het verlaten van het bad aanhouden. Een warm bad van 20 minuten voor het slapengaan is bijvoorbeeld heel ontspannend. Waardoor u makkelijker in slaap valt. Ontspannen gaan slapen is erg belangrijk. Lees bijvoorbeeld een goed boek, steek kaarsen aan of luister uw favoriete muziek.

Het gebruik van een verwarmingskussen of een coldpack gedurende 15-20 minuten voor het slapengaan kan de pijn verlichten.

Als u door artritis pijn wakker wordt, kan de timing van uw medicijnen mogelijk de oorzaak zijn. Vraag aan uw arts of het aanpassen van uw doseringsschema meer pijnverlichting ‘s nachts kan bieden.

Trauma en Overbelasting Nachtpijn

Een trauma of overbelasting kan een peesontsteking, slijmbeursontsteking, knieverstuiking of verrekking veroorzaken. Er is weinig ruimte in en rond het kniegewricht. Dus elke ontsteking of overtollig vocht in het gewricht verhoogt de druk die ‘s nachts kan leiden tot kniepijn.

Een ontsteking en zwelling in de knie bouwt zich meestal op naarmate we het lichaam meer gebruiken, en piekt daardoor ‘s avonds. Ook kan lichamelijke inspanning een ophoping van melkzuur in spieren veroorzaken. Wat leidt tot vertraagde spierpijn. Tijdens de oefeningen voelt u nog niets, maar later die avond begint het pijnlijke gevoel. Kortom veel van de kniepijn uit zich pas in de avond of nacht.

Ontsteking en zwelling verminderen

Pas ijs of warmte-packs toe: knie-ijswraps werken meestal goed op korte termijn na een blessure. Warmtepads zijn vaak beter bij langdurige kwesturen. Gebruik ze 10 tot 20 minuten voordat u naar bed gaat.

Kussens: Rust ongeveer 20 minuten met je benen omhoog op kussens voor het slapen gaan. Een venenkussen is hiervoor zeer geschikt. Dit helpt om zwelling in de knie te verminderen. Een kussen is het meest effectief wanneer u met uw knie hoger ligt dan het niveau van uw hart. Wanneer u op uw zij slaapt, gebruik dan een kussen tussen de knieën zodat de gewrichten niet op elkaar drukken. Zodat u ‘s nachts geen pijn aan de binnenkant van de knie krijgt.

Medicatie: Neem een mild, vrij verkrijgbaar ontstekingsremmend en/of pijnstillend medicijn. Zoals ibuprofen of aspirines. Raadpleeg uw arts voordat u deze inneemt.

Fysiotherapie: uw arts kan u doorverwijzen naar een fysiotherapeut. U leert rekoefeningen om het gewricht flexibeler te maken. En oefeningen om uw kniespieren sterker te maken. De therapeut kan u ook een kniebrace adviseren om de knie te ondersteunen en stabiliseren en de zwelling te verminderen.

Dagelijkse Tips

Er zijn ook enkele dingen die een persoon overdag kan doen om kniepijn te voorkomen zodat u ook ‘s nachts minder pijn ervaart.

  • Neem overdag de tijd om de beenspieren en de omliggende spieren van de knie te versterken door middel van oefeningen.
  • Regelmatig strekken, vooral voor en na het sporten.
  • Geschikte schoenen dragen.
  • De knieën voldoende rusten geven. Vermijd overmatig gebruik van de knie.
  • Een kniebandage dragen voor compressie en ondersteuning.
  • Indien nodig met behulp van krukken of andere loopsteunen de knie ontlasten.
  • Til binnen uw grenzen.

Kniepijn tijdens het slapen kan te behandelen zijn met preventietechnieken en behandelmethoden zoals in dit artikel besproken.

Indien de klachten niet verbeteren, neem dan altijd contact op met uw behandelend arts of therapeut. Een arts kan sterkere medicijnen voorschrijven om ontstekingen en pijn te behandelen of aanvullende therapieën aanbevelen.

5 Reacties

  1. Heb erg veel last van pijnlijke knieën die tijdens het slapen ontstaan. Zo erg dat ik maar een paar uurtjes per keer kan slapen en dan wakker wordt van pijn . Weet me geen raad. Het beïnvloedt mijn dag .

    • Hoi Jos, ik heb net dezelfde klachten. Ik ben blij wanneer ik met zware pijn medicatie 4 uurtjes aansluitend kan slapen alvorens ik gillend wakker schiet van de pijn aan beide knieën. Dit gaat nu al een dik jaar zo, mijn knieën zijn versleten van artrose maar een oplossing heb ik nog steeds niet gevonden voor verlichting. Dit beïnvloed natuurlijk mijn kwaliteit in het dagelijks leven. Ik ben al overgeschakeld naar een minder intensieve job maar zonder resultaat. Ik ben nog maar 40 jaar en begin mentaal ook op te geraken. Heb jij ondertussen al een hulpmiddel gevonden voor verlichting van je symptomen? Grtjs Ann

  2. Na een nieuwe heup operatie veel pijn in het bovenbeen en binnen kant knie.
    Kan mijn er geen gewicht op zetten en niemand kan iets vinden

  3. waardevol artikel! bedankt daarvoor! Sinds een aantal dagen slaap ik met een kniekussen en dit heeft de kniepijn erg verminderd wat een verademing!

  4. Hoi hoi
    Ik heb irritatie / pijn / branderige gevoel, aan mij knie binnenkant als ze elkaar aanraken , ben een zijslaper , ik heb kussentje tussen mijn been maar ook dat word heel zwaar goede nachtrust onmogelijk wat zou de oorzaak kunnen zijn ? Zo ver bij mij bekend er is geen ontsteking of slijtage

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.