0

Artrose & Osteoporose

artrose osteoporoseVan het veranderen van gewrichten en botten tot osteoporose en artrose. Heel vaak worden botontkalking (osteoporose) en slijtage (artrose) verward, in dit artikel leggen wij de verschillen uit.
Opstaan, douchen, aankleden, werken, wassen, winkelen, koffie zetten, koken…. Zonder onze spieren, botten en gewrichten zouden we nergens zijn. We hebben ze nodig en niet alleen als we sporten; ze zijn van essentieel belang in ons dagelijks leven. In dit artikel staan we stil bij de botten en gewrichten in ons lichaam. Hoe werken ze? En waarom werken ze soms niet? Voor de meeste mensen gaat bewegen vanzelf; het is iets waar je niet bij nadenkt. Totdat je een blessure hebt, dan word je je bewust van de kwetsbaarheid van je gewrichten én je afhankelijkheid ervan.

BEWEGEN / WE STAAN ER EENS BIJ STIL

Voor sommige mensen is deze afhankelijkheid iets wat hun hele leven beheerst. Hoe ziet je leven er uit als bewegen niet vanzelf gaat? Hoe kan een gewricht slijten en wat doe je er aan? Dit artikel is gemaakt voor iedereen die beweegt, of dat nou makkelijk gaat of niet. Fanatieke sporters, fietsers, wandelaars, mensen met een lichamelijke beperking en lezers die willen weten hoe de gewrichten in hun lichaam nou eigenlijk hun werk doen. Daarnaast geven wij een overzicht van praktische hulpmiddelen voor mensen met slijtage van de gewrichten.

Artrose

Artrose is een slijtageaandoening van de gewrichten. In het verloop van de ziekte wordt het kraakbeen steeds verder aangetast, tot uiteindelijk bot op bot wrijft. De botuiteinden kunnen niet meer soepel bewegen omdat het kraakbeen dun is geworden. Tijdens dit proces treden er vaak pijnlijke gewrichtsontstekingen en instabiliteit op.

Behandeling artrose

Artrose is nog nauwelijks te genezen. Om de pijn te verminderen en de gewrichten te ondersteunen zijn er onder andere de volgende braces;

Waarom is bewegen belangrijk?
Voor mensen met artrose is een aangepast bewegingsprogramma belangrijk. Om te voorkomen dat de gewrichten stijf worden, is veel bewegen en ook sporten belangrijk. Probeer daarom dagelijks actief te zijn en veel te wandelen, te fietsen of te zwemmen. Ook al is bewegen belangrijk dit dient niet overmatig te gebeuren. Want bij langdurige overmatige belasting kan er juist ook gewrichtsslijtage ontstaan.

Neem geregeld een warm bad, warme douche, een warm kompres of gebruik een infrarood lamp, door warmte ontspannen de spieren zich en dat vermindert de pijn.

Probeer ook overgewicht te voorkomen omdat dit de gewrichten extra belast.

Osteoporose

Osteoporose (botontkalking) vindt voornamelijk plaats in de wervelkolom, heup, pols, bovenarm en bekken. De afbraak van het bot verloopt te snel, of de opbouw te traag. Osteoporose maakt botten broos, waardoor botten niet meer goed tegen een grote belasting kunnen. De kans op botbreuken neemt toe en het inzakken van de ruggenwervels.

Behandeling Osteoporose

De behandeling van osteoporose kan in drie doelen worden opgedeeld;

  1. waar nodig pijnbestrijding
  2. verder botverlies tegengaan
  3. botbreuken voorkomen

Hierbij kunt u onder andere denk aan;

Door het dragen van een brace kunnen lichaamsdelen (preventief) worden beschermd en gestabiliseerd. De Push Med Rugbrace kan een stevige ondersteuning geven aan de rug bij osteoporose. Voor de schouders is er een schouderbandage.

Voor mensen met osteoporose en een zeer hoog valrisico, daarom kan het gebruik van heupbeschermers zinvol zijn. Bij een eventuele val vangt deze beschermer de krachten op die op de heupkop zouden komen.

Waarom is bewegen belangrijk?
Bewegen is een uitstekend hulpmiddel om de botten steviger te maken. Zo krijgt osteoporose minder kans.

Voor het vaststellen van de diagnose en een behandeling te starten, adviseren wij u altijd eerst uw arts te raadplegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.