1

Veel voorkomende voetklachten

veel voorkomende voetklachten

PIJNLIJKE VOETEN? DAT IS NIET NODIG.

Bij elke stap krijg je twee keer je lichaamsgewicht op je voeten. Zonder de juiste vorm en ondersteuning onder de voeten kunnen stress en spanning in de voeten zich verspreiden naar de enkels, knieën, heupen, rug, schouders en nek. Het herkennen van de symptomen en oorzaken bij veel voorkomende voetklachten is belangrijk om een goede oplossing te vinden.

Schoenen zijn van binnen vaak vlak terwijl de voeten dat niet zijn. Door een goed ondersteunende zool, zoals Superfeet, toe te voegen kunnen veel voetklachten verholpen/verminderd worden.

OVERZICHT VAN VEEL VOORKOMENDE VOETKLACHTEN

Algemene pijn onder de hiel

Mogelijk: Peesplaatontsteking/hielspoor

SYMPTOMEN:

  • Hielpijn (vaak ’s morgens na het opstaan)
  • Pijn in de boog en aan de onderkant van de voet
  • Langdurige gevallen worden vaak geassocieerd met de ontwikkeling van hielspoor
    • Hielspoor: botuitsteeksels die ontstaan ​​als gevolg van herhaalde druk op de hiel bij de aanhechting van de peesplaat

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Overmatige pronatie en het inzakken / verlengen van de voetboog
  • Langdurige spanning op, en ontsteking van de peesplaat
  • Gebrek aan flexibiliteit in de kuitspier en hamstrings
  • Lopen of staan ​​op vlakke, harde oppervlakken
  • Onvoldoende ondersteunend schoeisel

OPLOSSINGEN:

  • Gebruik Superfeet inlegzolen om de spanning op de peesplaat te verminderen
  • Werk aan de flexibiliteit in de kuitspier en hamstrings
  • Gebruik een hielspoorsok of Tennisbal om te herstellen
  • Zorg voor een goede ondersteuning van de voet met de juiste schoenen en Superfeet in alle verschillende type schoeisel

Pijnlijk gevoel onder de voorvoet

Mogelijk: Metatarsalgie

SYMPTOMEN:

  • Algemene pijn in het zachte weefsel onder de voorvoet
  • Pijn en gevoeligheid onder de voorvoet

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Overmatige gewicht/druk verdeling door de hele voorvoet door excessieve pronatie
  • Soms verergerd door te zacht schoeisel met onvoldoende steun

OPLOSSINGEN:

  • Gebruik Superfeet om de druk evenredig te verdelen over de metatarsaalkoppen
  • Door de juiste ondersteuning van de achter- en midvoet kan een Superfeet helpen om de krachten onder de voorvoet op een goede manier te verdelen

Pijnlijk gevoel op de bovenkant van de tenen

Mogelijk: Hamertenen

SYMPTOMEN:

  • Samentrekken van een gewricht in de teen (meestal 2e teen)
  • Een irritatie door wrijving in de schoen kan likdoorns en/of eelt veroorzaken aan de voor- of bovenkant van de samengetrokken teen

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Overmatige pronatie van de achtervoet
  • Sommige typen Artritis, genetische eigenschappen en sommige neurologische aandoeningen
  • Bij instabiele voeten hebben de tenen soms de behoefte om te ‘grijpen’
  • Samengetrokken spieren worden korten en sterker waarbij de tegenovergestelde spieren langer en slapper worden

OPLOSSINGEN:

  • Zorg ervoor dat verdere schade vermeden wordt door schoeisel te kiezen met genoeg ruimte voor de samengetrokken tenen
  • Gebruik Superfeet om de achtervoet te stabiliseren en het ‘grijpen’ te verminderen
  • Superfeet heeft weinig of geen effect bij een niet-biomechanische samentrekking (veroorzaakt door ziekte, neurologische aandoeningen of een trauma).
  • Wanneer de tenen volledig samengetrokken zijn kan alleen een operatie helpen
  • Vraag je huisarts naar ‘Metatarsaal-pads’ voor Hamertenen.

Pijnlijk gevoel aan de zijkant van de grote teen

Mogelijk: Knobbels/Hallux Valgus

SYMPTOMEN:

  • Ontsteking en vervorming van het gewricht aan de grote teen (1e Metatarsaal gewricht)
  • Beperkte bewegingsvrijheid in het grote teen gewricht

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Excessieve pronatie veroorzaakt druk en irritatie aan de binnenzijde van het gewricht
  • Slecht passende schoenen kunnen vaak de irritatie en vervorming van het gewricht versnellen

OPLOSSINGEN:

  • Gebruik Superfeet om middels stabilisatie van de achtervoet de irritatie en druk op het gewricht te verminderen
  • Kies schoeisel die ruimte biedt aan het vervormde gewricht. Vaak zijn dit schoenen met een bredere voorvoet
  • Gebruik een hallux valgus spalk

Pijnlijk gevoel tussen de tenen

Mogelijk: Neuroom van Morton (zenuwbeknelling in de voorvoet)

SYMPTOMEN:

  • Branderig gevoel of pijn in de voorvoet, vaak tussen de tenen
  • De beknelde zenuw zit meestal tussen het 3e en 4e metatarsaalbotje (pijn kan ook uitstralen)
  • Sommige mensen hebben het gevoel dat ze een steentje in hun schoen hebben

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Zijwaartse samendrukking van de voorvoet
  • Kan versnellen door slecht passend schoeisel met een smalle of puntige ‘toe-box’
  • Een voetbeweging met excessieve pronatie veroorzaakt irritatie van de zenuwen die tussen de tenen lopen
  • De irritatie veroorzaakt pijn en ontsteking rond de zenuw

OPLOSSINGEN:

  • Draag Superfeet om de druk onder de voorvoet goed te verdelen
  • Door de achter- en midvoet juist te ondersteunen zorgt deze zool ervoor de botten uit te lijnen en de druk onder de voet te herverdelen

Pijnlijk gevoel aan de zijkant van de knie

Mogelijk: Iliotibiale band syndroom (ITBS)

SYMPTOMEN:

  • Pijn langs de buitenkant van de knie
  • Deze pijn verergert vaak bij activiteit

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Excessieve pronatie kan speling veroorzaken aan de IT band
  • Deze speling kan irritatie veroorzaken in de kop van het bovenbeen
  • Hardlopers met O-benen lopen een groter risico
  • Hardlopen op wegen die niet vlak zijn (aflopend naar de zijkant)

OPLOSSINGEN:

  • Gebruik Superfeet om pronatie een aanverwante problemen te verminderen
  • Stretchen en Sportmassage
  • Versterken van de omringende spieren in heup en been
  • Vermijd hardlopen niet-vlakke-wegen of wissel regelmatig van kant zodat niet altijd hetzelfde been lager is dan de andere
  • gebruik een ITBS brace

Pijnlijk gevoel aan de voorkant van de knie

Mogelijk: Lopers knie, (Runner’s Knee of Patellofemoraal pijnsyndroom)

SYMPTOMEN:

  • Pijn of stijfheid aan de voorkant van de knie, rond of in de buurt van de knieschijf
  • Pijn verergert vaak bij het naar beneden of naar beneden lopen

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Spanning op de pezen en banden door overmatige bewegingen en krachten op de knie
  • Door overmatige pronatie vergroot de zijwaartse kracht waardoor een verhoogde belasting van de knie ontstaat
  • Gebrek aan flexibiliteit in de kuitspieren en hamstrings

OPLOSSINGEN:

  • Draag Superfeet om de instabiliteit en spanning te verminderen die door een instabiele voet veroorzaakt worden
  • Werk aan de flexibiliteit en train de spieren in het bovenbeen
  • Draag een patellabandje

Pijnlijk gevoel langs het onderbeen

Mogelijk: Shin Splints, (scheenbeenvlies ontsteking of Mediaal Tibiaal Stress Syndroom)

SYMPTOMEN:

  • Algehele pijn of ongemak langs de voorkant of zijkant van het scheenbeen
  • Vaak wordt deze klacht veroorzaakt door de kracht van het landen op de ondergrond
  • Voorzijde: pijn bovenaan de voorste scheenbeenspier (anterior tibialis muscle)
  • Achterzijde: pijn aan de achterkant van het onderbeen, vanuit de achterste scheenbeenspier (posterior tibialis muscle)

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Vaak een combinatie van overbelasting met pronatie-gerelateerde problemen
  • Slechte flexibiliteit in de onderbeen spieren
  • Hardlopen op voornamelijk een harde ondergrond zoals asfalt en beton

OPLOSSINGEN:

  • Pas je trainingsschema aan en neem voldoende rust
  • Werk aan de flexibiliteit en versterk je onderbeenspieren
  • Kies een hardloopschoen die genoeg structuur en ondersteuning biedt
  • Gebruik Superfeet om de spanning op het onderbeen te verminderen

Pijn aan de achterkant van de hiel

Mogelijk: Achilles Tendonitis, (Achillespeesontsteking)

SYMPTOMEN:

  • Pijn of brandend gevoel aan de achterkant van de hiel

ALGEMENE OORZAKEN:

  • Spanning op de pees bij de hiel
  • Abrupte toename van de hoeveelheid beweging of overmatige belasting
  • Gebrek aan flexibiliteit in kuitspieren en hamstrings

OPLOSSINGEN:

  • Gebruik Superfeet om spanning veroorzaakt door een teveel aan pronatie te verminderen
  • De hielkuip verhoogt de hiel waardoor de spanning op de achillespees vermindert
  • Voeg ook een hakverhoger toe om de spanning op de pezen te verminderen
  • Een nachtspalk
  • Draag schoenen met meer ‘toe-spring’ (voorkant van de schoen loopt iets omhoog) om de beweging van de enkel te verminderen

1 Reactie

  1. Prima tips daar! Hielspoor is zeker een uitdaging. Na veel uitproberen, ontdekte ik verlichting door osteopathie echt een redding voor wie worstelt met hielspoor. Dit heeft mijn pijn aanzienlijk verminderd. Ik hoop dat het voor jou of iemand anders net zo effectief is. Onthoud goed om je voeten de nodige zorg te geven!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.