0

Goede bedhoogte voor zorgverleners

goede bedhoogte voor zorgverleners

In deze tijden staat de gezondheid van zorgmedewerkers onder druk. Er wordt veel van ze gevraagd en werkomstandigheden zijn vaak verre van ideaal. Graag willen wij op deze bescheiden manier een steentje bijdragen. Met deze tips voor een goede bedhoogte en werkhoogte hopen wij de zorg te verlichten op het gebied van fysieke belasting. Door een ergonomische werkhouding blijven verpleegkundige langer fysiek gezond en kunnen hun belangrijke werk blijven doen.

Wat is een goede bedhoogte?

Een vraag die vaak wordt gesteld: Wat is de juiste bedhoogte wanneer je de fysieke belasting wilt verminderen? 

Veel gegeven antwoorden in volgorde van meest tot minst.

  1. Heuphoogte (maar waar zit je heup precies? Die gaat van lieshoogte tot bekkenkam)
  2. Vuisten op bed
  3. Platte hand op bed
  4. Navelhoogte

Nogal wat verwarring dus. Het juiste antwoord is dat de juiste bedhoogte niet bestaat. 

Wel een juiste werkhoogte aan bed:

  • Licht afhangende schouders,
  • licht afhangende ellebogen,
  • licht afhangende polsen.

Dus alle gewrichten in een iets grotere hoek dan 90 graden.

Het ligt er maar net aan wát je moet doen, hoe láng je dat moet doen, de plaats waar de cliënt in bed ligt etc. In de meest ideale situatie verstel je steeds het bed zodat je steeds opnieuw precies de juiste houding kan aannemen. In de praktijk bedenk je: ‘Welke handeling vergt de meeste tijd?”. Is dat bijvoorbeeld het verbinden van een wond op het onderbeen bij een magere cliënt. Dan zorg je ervoor dat de cliënt dicht bij jou ligt. Dus niet in het midden (gebruik een glijzeil) en het bed zet je zo hoog dat je lichaam de juiste houding kan aannemen. Voorkom vooroverbuigen, gedraaid werken en opgetrokken schouders.

Indien je een situatie hebt waar geen hoog laag bed aanwezig is. Dit komt bijvoorbeeld veel voor bij kraamzorg. Dan kun je door middel van bedverhogers het bed op een goede hoogte brengen.

Zet je voeten altijd op heupbreedte. Je kunt kiezen tussen de normale spreidstand, een loopstand of een gecombineerde stand (één voet met de tenen recht vooruit, andere voet in loopstand).

Werken met glijzeilen

Bij het werken met glijzeilen of glijlakens hangt de bedhoogte ook van je techniek af. Kantel je de cliënt dan staat het bed hoger dan wanneer je bijvoorbeeld gaat trekken aan het glijlaken, of duwen aan de cliënt. Bij twijfel zet het bed dan iets lager dan je denkt. Je kunt altijd nog iets door de knieën zakken, zeker wanneer je in een goede beenstand werkt. Boven je macht werken is altijd slechter. Bij het werken met opgetrokken schouders is er sprake van statische belasting. De doorbloeding stagneert, de spier krijgt te weinig voedingsstoffen en kan zijn afval niet kwijt. Met alle gevolgen van dien.

“Maar wij werken met twee zorgverleners aan bed, hoe hoog zetten we het bed?”

Het meest gegeven antwoord is dat men een gulden middenweg zoekt. Dus ergens tussenin. Het goede antwoord is: op werkhoogte van de kleinste. De grotere kan iets door de knieën of squatten. De kleinste kan niet omhoog. Dus sorry voor de langere zorgverleners onder ons.

Het is logisch dat u niet altijd alles uitvoert op de juiste manier. Wij hopen wel dat u zich bewust wordt van uw houding en wat u wel en niet “goed” doet. Veranderen gebeurt niet in één keer, maar begint wel met bewustwording. En alle kleine beetjes helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.